تاریخ انتشار: ۰۸:۳۹ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد: سیر تا پیاز انتخاب لباس کاروان ایران در المپیک از زبان یک منبع آگاه

هر لباسی را یقه‌اش را ببندید، آستینش را بلند کنید و مقنعه هم به آن اضافه کنید باز هم قشنگ است؟ | لباس تیم فلسطینی؟ ما نمی‌توانیم چنین لباسی بپوشیم

یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود به رویداد ۲۴ گفت «ما می‌توانستیم لباس‌های خیلی قشنگ‌تر از این داشته باشیم. ولی لباس‌هایی که به عنوان طرح‌های پیشنهادی در فضای مجازی می‌گذارند لباس‌هایی هستند که اصلاً ما نمی‌توانیم استفاده کنیم.» این منبع گفت: «مثلا لباس‌های فلسطین یا سایر کشورها که زنانشان را نشان می‌دهند و می‌گویند ما هم چنین لباسی بپوشیم. خب چنین چیزی ممکن نیست. آن لباس‌ها یقه و دستشان باز است و مقنعه ندارند. شما همان لباس را بیاورید یقه‌اش را ببندید، آستینش را بلند کنید و مقنعه هم به آن اضافه کنید. باز هم ببینید قشنگ است؟»

سیر تا پیاز انتخاب لباس کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ از زبان یک منبع آگاه | هر لباسی  را یقه‌اش را ببندید، آستینش را بلند کنید و مقنعه هم به آن اضافه کنید باز هم قشنگ است؟ | لباس تیم فلسطینی؟ ما نمی‌توانیم چنین لباسی بپوشیم

رویداد ۲۴ | علی ولی‌اللهی: مثل همه ادوار المپیک، در پاریس ۲۰۲۴ هم لباس کاروان ورزش ایران و به طور مشخص لباس مراسم افتتاحیه تبدیل به سوژه نقد رسانه‌ها و مردم شده است.

حواشی مربوط به این لباس‌ها تا جایی بالا گرفت که مجریان تلویزیونی در کنار رسانه‌های مکتوب و کاربران فضای مجازی که انواع و اقسام جک‌ها را با این لباس ساختند، رسماً از کمیته ملی المپیک انتقاد کردند. در طرف مقابل مهسا جاور قایقران المپیکی کشورمان با انتشار ویدئویی به این انتقادها پاسخ داد. او کسانی را که لباس‌ها را مسخره کردند، «بی‌فرهنگ» نامید.

اما پشت پرده طراحی این لباس‌ها چیست؟ آیا رانتی در کار بوده؟ لباس‌ها با نظر چه فرد یا افرادی انتخاب شده است؟ در این گزارش از زبان یکی از مدیران کمیته ملی المپیک که خواسته نامش فاش نشود ماجرا را شرح خواهیم داد.

در ابتدا باید یادآوری کنیم برندی که لباس‌های کاروان ایران را طراحی کرده است هکتاتون نام دارد. هکتاتون متعلق به فردی است به نام علی اژدرکش است. علی اژدرکش خودش را فردی ورزش‌دوست معرفی کرده است. برند او اسپانسر چندین ورزشکار -مخصوصا ورزشکاران زن- است.

این مقام آگاه در ابتدا و در پاسخ به این سوال که آیا مانند دفعات پیش فراخوان منتشر شد و کارگروه طراحی لباس شکل گرفت یا خیر گفت: «امسال شرایط متفاوت بود.»

این مدیر در پاسخ به این سوال که روند انتخاب هکتاتون به چه صورت بود گفت: «هکتاتون پیشنهاد کرد اسپانسر کمیته ملی المپیک باشد و لباس کاروان ورزشی ایران را به صورت رایگان تامین کند. کمیته ملی المپیک جلسه‌ای برگزار کرد. هکتاتون به عنوان اسپانسر و یک برند دیگر در جلسه حضور داشتند. البته کمیته ملی المپیک اصلاً به دنبال این نبود که بگوید چون مفت است برویم دنبال این. پذیرش این برند در روندی دشوار انجام شد.»

این منبع در ادامه گفت: «در آن جلسه مقرر شد دو برند تعیین‌شده روی موضوعات مختلف مثل لباس افتتاحیه، لباس مخصص هتل، لباس دهکده، لباس تمرین، لباس هماهنگ با ایام محرم، لباس روی سکو کار کنند. در نهایت این لباس‌ها علاوه بر کمیته ملی المپیک باید به تایید فدراسیون‌ها هم می‌رسید. بنابراین جلسه‌ای برگزار شد و نمایندگان فدراسیون‌ها و روسای فدراسیون‌ها حضور داشتند و دو برند طرح‌های خودشان را ارائه کردند و همه همین را انتخاب کردند.»

این مدیر ورزشی کشورمان گفت: «چند تا از فدراسیون‌ها گفتند در این برند رنگ‌های ساده‌تری در نظر گرفته شده و این باب دل ورزشکاران است. ورزشکاران رنگ‌های شلوغ را دوست ندارند. در لباس گرم‌کن این برند خیلی ظریف رنگ پرچم ایران کار شده است. البته در میانه این انتقادات این طرح‌ها دیده نشد.»

از مقام کمیته ملی المپیک پرسیدم چرا رونمایی برگزار نشد و او نه به صورت واضح که به صورت تلویحی پاسخ داد به خاطر دردسرهایی که ممکن بود پیش بیاید: «دوره‌های گذشته یادم است چه اتفاقاتی افتاد. مسوولین کارهای زیادی می‌کردند. طراح‌های مختلف می‌آمدند و طرح‌هایی ارائه می‌دادند. داور می‌آوردند برای تایید و... اما اگر بدانید چه عکس‌العمل‌هایی شکل می‌گرفت. بالاخره لباس که آماده می‌شد باز هم کلی ایراد می‌گرفتند. یادم هست در دوره های قبل بعد از همه این روندها یک بار دم اعزام من با گوش‌های خودم شنیدم که دو تا از مسوولین باز هم کلی ایراد ‌گرفتند که یکی از مقامات گفت آقا روز اعزام است! رها کنید! می‌خواهید کاپشن شلوار تن این بچه‌ها کنیم؟»

طبق گفته‌های این فرد مطلع می‌توان گفت در این دوره مانند دوره‌های قبل فراخوان و رقابت بین برندهای مختلف وجود نداشته است و به خاطر مسائل احتمالی مراسم رونمایی برگزار نشده است. 

این مدیر در پاسخ به این سوال که چرا در فاصله روزهای باقی‌مانده تا افتتاحیه وقتی کم‌کم صدای انتقادات داشت بلند می شد فکری برای تغییر لباس صورت نگرفت گفت: «لباس ورزشکاران باید برای کمیته برگزارکننده ارسال می‌شد. لباس روی سکو و لباس افتتاحیه. وقتی این لباس فرستاده ‌شد دیگر لباسی غیر از این نمی‌توانستند بپوشند.»

این منبع آگاه در مورد انتخاب لباس‌های کاروان در ادامه با تاکید بر اینکه حتما شرایط می‌توانست بهتر باشد تا حدی به دفاع از لباس ورزشکاران مخصوصا لباس افتتاحیه پرداخت و اظهار داشت: «از ۲۰۹ کشوری که شرکت کردند شاید ۵۰-۶۰ کشور کت‌وشلوارهای سفید داشتند. این که این همه مسخره کنند درست نیست.» او افزود: «ما می‌توانستیم لباس‌های خیلی قشنگ‌تر از این داشته باشیم. ولی لباس‌هایی که به عنوان طرح‌های پیشنهادی در فضای مجازی می‌گذارند لباس‌هایی هستند که اصلاً ما نمی‌توانیم استفاده کنیم. مثلا لباس‌های فلسطین یا سایر کشورها که زنانشان را نشان می‌دهند و می‌گویند ما هم چنین لباسی بپوشیم. خب چنین چیزی ممکن نیست. آن لباس‌ها یقه و دستشان باز است و مقنعه ندارند. شما همان لباس را بیاورید یقه‌اش را ببندید، آستینش را بلند کنید و مقنعه هم به آن اضافه کنید. باز هم ببینید قشنگ است؟»

او در واکنش به این انتقاد که چرا از طرح های ایرانی یا فرهنگ های مختلف اقوام در طراحی لباس استفاده نشده گفت: «شما  بروید از لباس یکی از عشایر الهام بگرید آن وقت ببینید واکنش بقیه عشایر چیست!»

در روزهای گذشته بحث رانت در رسانه ها و شبکه های اجتماعی پیرامون طراحی لباس کاروان ورزشی ایران زیاد به گوش رسیده است. از این مقام آگاه پرسیدیم آیا رانتی در کار بوده است؟ او پاسخ داد: «اصلا بحث رانت در کار نیست. این در واقع انتخاب روسای فدراسیون‌ها یا نماینده‌های آنها بوده است. هکتاتون آمد اعلام آمادگی کرد و گفت می‌خواهم اسپانسر شوم و به شما بگویم اصلاً هم به سادگی انتخاب نشد. ضمن اینکه لباس‌های این برند کیفیت خوبی دارد و به هر کدام از بچه‌ها ۲۸-۲۹ تکه لباس به همراه دو جفت کفش داد.»

در پایان بحث، ویدئویی که مهسا جاور منتشر کرد و در آن به منتقدان لباس های کاروان المپیک ایران تاخت را مطرح کردم. این مسوول کمیته ملی المپیک با تاکید روی اینکه کار المپین ایرانی مورد تایید نیست گفت: «او نباید خودش را وارد این ماجرا می کرد اما فشار زیادی رویش بود و به خاطر همین آن ویدئو را منتشر کرد. اگر من پیشش بودم با او صحبت می کردم و آرامش می‌کردم.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان